Csak tíz...

A DIVATTÖRTÉNELEM 10 IKONIKUS DARABJA!

 

Stílusok jönnek- mennek,a divat folyamatosan változik, időnként felfrissül és megújítja magát. De!Vannak azok a bizonyos örök darabok,amik felett ha az idő múlik is nem mennek ki a divatból. Megunhatatlan alapdarabok vagy egyszerűen csak kedvencek!

 

1. A „KIS FEKETE” RUHA

Van e olyan nő, kinek még nem lóg a gardróbjában az örök klasszikus „kis fekete” ruha vagy legalább egyszer ne repítette volna még el a képzelete e ikonikus darabban a Tiffany bolt kirakata elé?Valóban egy örök darab az egyszerűsége és hordhatósága miatt. Manapság már mindenki könnyen fellelhet a boltokban testalkatának megfelelően fazonírozott darabot! Tán sokan nem tudják,hogy e „kis feketét” közel 100 éve viselik a nők .Coco Chanel és Jean Patou tervezésének köszönhetjük, ami 1920-ban indult világot meghódító útjára és a mai napig töretlen sikernek örvend. A ruha sokunknak ismertebb lehet az 1961-ben bemutatott Álom luxuskivitelben cimű amerikai filmből, amelyben Audrey Hepburn alakította a főszerepet és Hubert de Givenchy tervezte számára a ruhát. Azóta is nők ezreinek az alapruhatár egyik fontos darabja. S mint ahogy Karl Lagerfeld is mondta: „Az ember sosem túl- vagy alul öltözött egy kis feketében”

 

a "kis fekete" ruha

a “kis fekete” ruha

 

2. A CHANEL 2.55 TÁSKA

Chanel-nek bizony nemcsak a tweed kosztümöt a „kis feketét”a divatot teremtett rövid szoknyát és a szintén méltán hires Chanel No5 parfümöt köszönhetjük, de a modern és elegáns nő egyik szimbólumaként a Chanel 2.55 táska sem maradhat le a felsorolásból!
Mint sok klasszikus darabnak ennek is megvan a maga története. Egy izgalmas kiegészítő amit Chanel 1929-ben tervezett de végleges változata 1955-ben nyerte el mai kinézetét. Innen ered a név is 2.55.A lánc pántjának ötletét Chanel árvaházban eltöltött évei ihlették, ahol a dolgozók láncokra fűzték kulcsaikat. A táska külső anyagának kis rombuszokat formáló mintáit, mind a vörös belső anyagát is az ottani emlékei inspirálták. Mára ezért a táskáért minimum 2600 eurós összeget kell fizetnünk,ha azt akarjuk,hogy ez a valaha egyszerű táskaként indult kellék a ruhatárunk része legyen.
Bár jómagam állatvédőként,a világban jelen lévő kizsákmányolás, gyerek-felnőtt rabszolgaság, éhínség és a mérhetetlen nagy szegénység felszámolása mellett vagyok, így igyekszem a magam módján minden nap tenni valamit ezek megszüntetéséért. Ezért nem állom meg szó nélkül,hogy ne tegyek említést a sokszor már ragadozók bőréből is készített eme klasszikus és a számomra irracionálisan magas összegű táska feltétlen kihagyhatóságáról!

 

Chanel 2.55

Chanel 2.55

 

3. CONVERSE

Talán nincs olyan ember aki az élete során még ne nyűtt volna el egy tornacipőt!Ezek közül is a mára már híres Converse lett mindnyájunk nagy kedvence,és bár lévén tornacipőről beszélünk nem csak a fiatalok,sportkedvelők és lezsereb öltözéket kedvelők körében elterjedt e kényelmes viselet,hanem egy elegáns,stílusosan összeválogatott öltözéknek is pikáns kiegészítője lehet.
Mára már színek és fazonok százaival találkozhatunk az üzletek polcain. Természetesen nem volt ez mindig így… Marquis M. Converse cipőipari menedzser 1908-ban alapította meg cégét, Converse Rubber Shoe Company néven a Massachusetts állambeli Malden városában. Két évre rá a gyár már napi 4000 cipőt gyártott. Kilenc évvel később,1917-ben Converse All Star néven született meg az azóta is töretlen sikernek örvendő kosarascipő. A cipőt gyorsan ismertté és népszerű viseletté tette az akkoriban már nagy névnek számító Charles H.”Chuck” Taylor kosaras ,és pillanatok alatt a sportos utcai viseletet szeretők egy kedvelt darabjává tette. A siker azonban az 1970-es években megtört amikor más,mára már szintén népszerű sportszergyártó cégek újdonságokkal jelentek meg a piacon. Ennek hatására a cég 2001. január 22.-én csődbe jutott és 2003. július 9.-én a Converse elfogadta a Nike 305 millió dolláros felvásárlási ajánlatát.

 

Converse All Star

Converse All Star

 

4. A STILETTO

Valószínűleg elenyésző lehet a földön azon emberek száma aki ne ismerné vagy nem látott volna még magassarkú cipőt. Vannak források amik azt bizonyítják,hogy a magassarkú cipő története egészen az ókorig nyúlik vissza. Ezek közül is egy ismert típus a stiletto vagy másik elterjedtebb nevén tűsarkú. A stiletto sarok -nevét egy tőrről kapta még az 1930-as években. Bár fétis ábrázolások szerint a 19.században is készültek már a tűsarkúhoz hasonló vékony magas lábbelik, azonban első fényképes bizonyíték csak 1940-ből van a híres francia sanzonénekesnő Mistinguett nyomán. A cipőket Andre Perugia tervezte. A stiletto kinézetét sokan tévesen Roger Vivier vagy Manolo Blahniknak tulajdonítják, pedig ez valójában Kristin S. Wagner tervezése. Az ’50-es években és a ’60-as évek elején nagy népszerűségnek örvendett a tűsarok,viszont a Beatles megjelenésének hajnalán szép lassan eltűnt a hagyományos boltok polcairól. A nők nem mondtak le róla és ami miatt tévesen Blahniknak tulajdonítják a stiletto designt,hogy 1974-ben újra divatba hozta a „Needle”-vagyis tűnek keresztelt verzióját. A stiletto előnye,hogy viseléskor feszessé teszi a lábat így az optikailag karcsúbbnak tűnik. Hátránya,hogy a lábat rendellenes pózba kényszeríti ami a gyakori hordás következtében nem kevés problémát okoz viselőjének. Károsodik a csontvázrendszer az izomzat, számos ortopédiai deformitásért felelős. Sok esetben hallhattunk már ismert emberek kiszivárgott ortopdiai-plasztikai műtétjéről, amit a tűsarkú túlzott viselése okozott. Gondoljunk csak Victoria Beckham címlapokon közölt bütykös ujjaira…és,hogy ennek ellenére is mi mindent megtesznek a nők a femme fatale imázshoz köthető csábító viseletért,arra a Loub-job néven nemrégiben ismerté vált „zsírt a lábujjakról leszívni” új eljárás a bizonyíték.

 

Stiletto avagy tűsarkú káp forrása:1kadin.net

Stiletto avagy tűsarkú
foto:1kadin.net

 

5. HERMÉS KENDŐ

A Thierry Hermès által 1837-ben alapított vállalkozás a kezdetben csak lónyergek gyártásával foglalkozott.
Thierry örököse Emile-Maurice Hermès az 1920-as évek derekán viszont úgy gondolta,hogy bővíti a kínálatot és a cég belefogott az addig csak lovaglási eszközöket kínáló szintén minőségi bőrökből készült bőröndök és táskák gyártásába. A visszajelzések jók voltak, a felsőbb körökben is nagy tetszést arattak. A Hermés divatház Emile-Maurice-nak köszönheti a cég mai napig központjának és műhelyének helyet adó Párizsi épületet a Rue Faubourg St.-Honoré 24-et. Termékeik kínálatát fokozatosan bővítették. Megjelentek a strandtörülközők, nyakkendők, parfümök és 1928-ban napvilágot látott az azóta már több mint 2500 -féle minta változatban legyártott Hermés sál.
Mindegyik 90×90 centiméteres négyzet alakú selyemsál elkészítéséhez egyenként 250 darab selyemgubóra van szükség, hogy a mindössze 65 grammot nyomó, kézzel festett csoda kendő elkészülhessen. A márka hű maradt kezdeti fő profiljához, hiszen a mai napig megjelennek a selyemsálakon a lovakkal kapcsolatos motívumok mint pl. a nyereg. Egy kimutatás szerint állítólag minden 25. másodpercben megvásárolnak egy kendőt valahol a nagyvilágban.

 

Hermés sálak

Hermés sálak

 

6. BRETON CSÍKOS

Az eredeti breton csíkos (tengerész csíkos) pulóver, pamutból és gyapjúból vagy kizárólag csak gyapjúból készült. Törvényi rendelettel 1858. március 27.-én vezették be, a francia haditengerészetnél. A sötétkék-fehér csíkozással az volt a cél,hogy a tengerbe zuhant matrózokat könnyebben észrevegyék a hullámok között. A breton elnevezést Bretagne tartományról kapta, ami Franciaország legnyugatibb csücskében helyezkedik el . A tartomány zászlajában szintén megtalálhatóak a csíkok, bár ott fekete-fehér színösszeállításban. Az eredeti dizájn szerint a pulóveren 21 csík szerepelt ami Napóleon csatáinak győzelmét szimbolizálta.1889-ben megalakult az azóta már többféle tengeri ruházatot is gyártó francia cég, Tricots Saint James néven, aki megkezdte a tengerészek számára a pulóverek nagybani gyártását. Egyre népszerűbb viselet lett a bretoni munkavállalók körében, kopásállósága és praktikuma folytán. A férfiak akiket felvettek a hajóra dolgozni a pulóver fölé mély kivágású( csónaknyakú) ma már matrózblúzként ismert fehér inget kaptak. Miként lett ebből az egyszerű uniformisból a mai napig is kedvelt és divatos viselet? Coco Chanel 1912-ben egy a francia partoknál tett látogatásának köszönhető, ahol annyira megtetszett neki a matrózok által viselt egyenruha,hogy azt a divatvilágnak 1917-ben „tengerész”elnevezésű kollekciójában is bemutatta. A tengerészcsíkos viselet népszerűsége sokoldalúságában és minimalizmusában rejlik,de nem volt ez mindig így! A jeles francia kultúrtörténész Michel Pastourea aThe Devil’s Cloth: A History of Stripes című könyvében így ír: „a csíkos mintát évszázadokkal korábban a mássággal, az idegenséggel és az erkölcstelenséggel azonosították. A 18. és 19. század fordulóján alakult át a kép és lett a szeszély, szellemesség és jókedv jelképe.” Chanel behozta a divatba a tengerészmintás felsőt, amelyet olyan nagy nevek tettek híressé, mint Pablo Picasso, Andy Warhol, James Dean, Brigitte Bardot, Jean Seberg, Audrey Hepburn, Jackie Kennedy stb.

 

Breton csíkos

Breton csíkos

 

7. DIANE  von FÜRSTENBERG, ÁTLAPOLÓS RUHA

A tervezőnő Diane Simone Michelle Halfinként született. Diane közgazdaságtant tanult Svájcban a Genevai Egyetemen. Ott találkozott későbbi férjével Egon von Fürstenberg herceggel, akivel nemsokkal ’69-ben történt házasságkötésük után, rá három évre a kapcsolat véget ért. Diane egyszer így nyilatkozott: „Attól a perctől kezdve, hogy tudtam, Egon felesége leszek, úgy döntöttem, hogy karriert akarok. Akartam valaki lenni, és nem csak egy csúnya kicsi lány, aki hozzáment a szerelméhez.” 1970-ben Diane New Yorkba utazott egy dzsörzé ruhákkal teli bőröndöt vitt magával, amelyek barátja Angelo Ferretti olaszországi gyárában készültek. Diane a ruhákkal felbátorodva felkereste a Vogue akkori szerkesztőjét Diana Vreeland-et is! Fürstenberg oldalán ez olvasható: 1974-ben ő hozta létre az „átlapolós ruhát” amely a világban egyfajta felszabadító stílus mozgalmat indított el. Ellenben Richard Martin a The Costume Institute /The Metropolitan Museum of Art” kurátora megjegyezte, hogy a „wrap” ruha nem éppen Fürstenberg ötlet, mert Elsa Schiaparelli a ’30-as években ,Claire McCardell pedig a ’40-es években a “popover” stílusjegyében már készítettek különböző körbefutó,átlapoló ruhákat. Viszont a von Fürstenberg -féle wrap ruha,
ami jellegzetesen mindig dzsörzéből készül, térdig érő, hosszú ujjú olyan népszerű volt,hogy a stílus általában társulhat hozzá. Fürstenberg elmondta,hogy őt a válás inspirálta és ennek szellemében jött létre az „átlapoló ruha ” amely lehetővé teszi a nők számára élvezni a szexuális szabadságot. Az 1970-es évek közepén a The Wall Street Journal és a Newsweek így írt Fürstenbergről: „a legpiacképesebb nő Coco Chanel óta”.Ez meghozta számára a várva várt hírnevet és kihasználva a hirtelen jött sikert, az akkor pár évvel azelőtt 12 ruhával a bőröndjében New Yorkba utazó nő, pillanatok alatt egy életmód márkává nőtte ki magát.

 

Diane von Fürstenberg-wrap ruha kép forrása:huffingtonpost.com

Diane von Fürstenberg-wrap ruha
foto:huffingtonpost.com

 

8. LEVI’S 501

Talán biztosan mondhatom,hogy a farmernadrág az egyik olyan ruhadarab amit tényleg senkinek nem kell bemutatni… ellenben Jacob Davis nevét talán kevesebben hallották! Pedig ő volt az a szabómester aki egy favágó megrendelésére készítette el eredeti formájában a ma farmernadrág néven ismert ruhadarabot. Mindez 1870-ben történt, és a szükséges erős pamutszövetet Levi Strauss San Franciscó-i méteráru-kereskedőtől szerezte be. Az erősebb tartás érdekében, J.Davis a rávarrott zsebeket szegecsekkel erősítette meg. A munkások körében nagy lett a nadrág sikere és egyre több a megrendelés. A sikeren felbuzdulva ámde anyagi nehézségei folytán nem tudta levédetni a különleges nadrágot és Strauss segítségét kérte. Davis San Franciscóba költözött és társult Straussal.1873-ban szabadalmaztatták a nadrág kialakítását. Ez lett a cég egyik védjegye. Az első farmernek mindössze egy farzsebe volt, egy óratartó zsebe és néhány szegecse. Erőteljes kék színét pedig az indigónak köszönheti. Talán kevesen tudják,hogy Európában már a 16.században ismerték a később denim-ként (farmerszövet) elhíresült bizonyos fajta sávolykötéssel készült pamutszövetet. Az akkoriban még munkaruhaként használt farmerek 1920-ban terjedtek el Amerika nyugati részén. Elsősorban a favágók,cowboy-ok és útépítők között, ahol nagy jelentősége volt a nadrág strapabíróságának. A ’30-as években többek között John Wayne és Gary Cooper is ezt viselték westernfilmjeikben. Az 1950-es években a szabadság,függetlenség a szabályok elleni lázadás jelképévé vált. A fiatal szubkultúra körében is elterjedt a Levi’s. Ebben az időben olyan nagy nevek viselték már mint Marlon Brando, James Dean és a rock királya Elvis. A család a mai napig nem tudja a választ, hogy ez a páratlan karriert befutott nadrág Levi Strauss(eredeti nevén:Löb Strauß ) első modelljének a neve miről kapta az 501-es elnevezést. Levi’s (magyarul: Levié, Lev, Levi terméke) 501.

 

Levi's

Levi’s

 

 

9. BURBERRY  TRENCSKÓJA

Mielőtt rátérnék arra,hogy mi is az a „trench coat”(trencskó)szeretném pár mondatban ismertetni a Burberry divatházat. A Burberry cég Thomas Burberry nevéhez kapcsolódik,amit az addig textilüzletben tanult és dolgozó Thomas mindössze 21 évesen 1856-ban alapított az Angliai Hampshire Basingsoke nevű kisvárosában. 1870-ben, mikorra a vállalkozása már biztos lábakon állt elkezdett foglalkozni ruhákkal is. 1879-ben Thomas Burberry megalkotott egy új anyagot a gabardint, amely egy közepes erősségű sűrű szövet gyapjúból (v. pamut) fonalból szőtt, gyakran impregnált, sávolykötésű szövet. 1888-ban szabadalmaztatta mint az azonos nevű kabát és más ruhadarabok alapanyagát, és ezzel együtt 1917-ig exkluzív előállítási joggal rendelkezett. A Burberry 1914-ben megbízást kapott a brit hadseregtől, hogy katonái számára olyan kabátot készítsen ami kibírja a zord időjárást és a háborús megpróbáltatásokat. Az 1888-ban szabadalmaztatott gabardint használta föl a mára már klasszikus, angolos Burberry-féle ballonkabát kialakítására. Máig megmaradt az egykor alapmodelleken funkcionális céllal rávarrt vállpánt (jelvények,kitüntetések elhelyezésére) és az öv,ahova térképet,fegyvert és kézigránátot akasztottak. Az angolul használt trench (lövészárok) coat (kabát) elnevezést is a háború alatti időben kapta. A katonák a háború befejeztével sem váltak meg szívesen a kényelmes és praktikus kabáttól és a civil emberek körében is nagy tetszést aratott. A trencskó klasszikus formája a háború után sem változott. 1920-ban ma már a cég védjegyévé vált ikonikus kockás minta megjelent a ballonkabátok béléseként is. Olyan nagy nevek kedvelt viselete volt mint Humphrey Bogart, Sophia Loren, Audrey Hepburn, Meryl Streep…és a trencskónak máig töretlen a sikere!

 

Burberry "trencskó" foto: thefashionfoot.com

Burberry “trencskó” foto: thefashionfoot.com

 

10. A RAY BAN -féle PILÓTA-NAPSZEMÜVEG

A múlt század elején, 1920-ban Rudolph William Schroeder tízezer méter fölé emelkedett kétfedeles gépével. Az általa akkor használt pilótaszemüveg bepárásodott így kénytelen volt levenni. A látása pillanatokon belül homályossá vált és a szeme befagyott. Ennek ellenére sikeres landolást hajtott végre, ahol barátja John Macready segítette ki a gépből. Mindezek után Macready
szállt be a gépbe,hogy túlszárnyalja Schroeder magassági rekordját. Az ő pilótaszemüvegét azonban nem sötétítették be eléggé és az odafönt tűző nap károsította a szemét. Ezek után John A. Macready a Bausch & Lomb céghez fordult,hogy közösen kialakítsanak egy olyan védőszemüveget amely véd a troposzféra fényözöne ellen. További kérés volt, hogy a funkcionalitást ötvözzék egy divatos formával. Macready lánya így nyilatkozott: „Apám határozta meg a Bausch & Lombnál az eredeti keretformát, színezést és szármegoldást”. 1937-ben a Bausch & Lomb szabadalmaztatta a híres pilótaszemüvegüket az Aviatort. Így született meg a „zöld szemüveg”. A Ray-Ban márkanevet (Ray- sugár, Banish- elűz, eloszlat) után kapta. A II.világháború alatt Ray Ban szemüveget hordtak a katonák is. Többek között Douglas MacArthur amerikai tábornok. Mindeközben rengeteg modell látott „napvilágot”.
1952-ben megjelent a Wayfarer modell amit James Dean is hordott. Ezzel újabb sikerfejezet kezdődött. 1987 hozta meg a legnagyobb fordulatot a Ray Ban történelmében. 50. születésnapja alkalmából az Amerika Forma- és Divattervezők tanácsától megkapta a Fashion Award- díjat amely a legkimagaslóbb elismerésnek számít a szakmában. Ekkora a Ray Ban már nagy népszerűségnek örvendett az egész világon és olyan filmekben köszönt vissza ránk mint a Top Gun vagy a Blues Brothers.

 

Ray Ban

Ray Ban

 

felhasznált oldalak: wikipedia.hu, wikipedia.org, rd.hu, cserbaoptika.hu, luxoptik.hu, panyizsuzsi.hu, silouette.postr.hu, hir24.hu, deluxe.hu,mindenkilapja.hu

 

 

 

 

 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!